School, feestjes, tripjes etc! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Melanie Winter - WaarBenJij.nu School, feestjes, tripjes etc! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Melanie Winter - WaarBenJij.nu

School, feestjes, tripjes etc!

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

26 Februari 2012 | Portugal, Lissabon

Hello guys!

Om te beginnen wilde ik zeggen dat ik de reacties onwijs leuk vond op mijn vorige verhaal! Sorry dat ik er niet op heb gereageerd, maar daar had ik even geen tijd voor....

We zijn inmiddels een maand verder en er zijn natuurlijk weer heel veel dingen gebeurd! Tot mijn verbazing heb ik het nog helemaal niet over de universiteit gehad en de inhoud van de vakken. Ik ga elke dag naar de uni, waar ik 3 vakken volg en de Portugese taalcursus. Ik vind het echt heel erg leuk om naar deze universiteit te gaan elke dag en de vakken zijn erg leerzaam. De leraren hier zijn heel enthousiast en doceren vol passie hun vak. Ook zijn de klassen hier kleiner, waardoor er meer persoonlijk contact is! Daarnaast is het ontzettend leuk om in een geheel internationale klas te zitten. Ik zit in geen een klas met Nederlanders, dus dat is goed voor mijn Portugees en Engels. Ik volg onder andere het vak Portuguese History and Culture en dat vind ik heel interessant! Hier worden veel feitjes verteld over Lissabon zelf en de tweede les ging het over de cultuur, historie, gewoonten en welvaart van het land. Het blijkt dus dat er in heel veel opzichten een scheiding is tussen Noord en Zuid-Portugal. Denk aan: het weer, de politiek, de economie, de gebergten, de religie, het landschap (het noorden is veel groener) en ga zo maar door! We moesten aan het eind van die les een testje maken, waarin de docent vragen stelde als: hoe ziet het landschap er rond de Douro rivier uit? Hij keek mijn antwoorden na en vroeg zich af waar ik in godsnaam vandaan kwam.. Hij vond dat ik heel veel dingen wist, inclusief de moeilijke vragen! Leuk om te horen dus dat ik toch iets heb opgestoken van de vakanties die ik hier heb gevierd.

En even tussendoor: de mensen waar we mee omgaan,is een mix van heel wat nationaliteiten: Nederlanders, Duitsers, Fransen, Belgen, Polen, een Australisch meisje, Amerikanen en nog een aantal waar ik even niet opkom! De groep van mijn universiteit is heel erg leuk, net als de mensen uit mijn gebouw.

Wat ik inmiddels aan tripjes heb gedaan, is ook wel iets om over naar huis te schrijven.. We zijn met de groep naar Sintra geweest. Dit begon al leuk, want MTV zou de hele dag met ons meelopen. We kregen dus al gezellig om 9 uur 's morgens de camera op onze snufferd! Ik werd ook geïnterviewd over waar ik vandaan kwam en waarom ik Portugal had gekozen.. Ben benieuwd wanneer het filmpje uitkomt! Verder was Sintra leuk vanwege het Moorse kasteel (dit heb ik stiekem even gegoogled) dat boven op een heuvel ligt. Dit staat bovendien op de lijst van Unesco en ik begrijp waarom! Verder was die dag erg gezellig met iedereen en hebben we ook wat nieuwe mensen ontmoet! 'S avonds hadden we dan ook een huisfeestje van 2 Duitse meiden. Deze meiden zijn allebei heel gedreven, herkenbaar, en hebben me veel verteld over hun werk bij BP (dat is begonnen als stage) en we hebben het veel over masteropleidingen en de toekomst gehad! :)
Daarnaast ben ik al voor de 2e keer naar Belém geweest. We waren hier op een zondag met de Nederlandse meiden Mariska, Jody, Eline en Marlous. Het weer was heerlijk, dus we konden lekker buiten struinen en een Pastel de Belém eten (voor de kenners, dit lijkt op een Pastel de Nata, maar dit is dan nog lekkerder en het wordt warm geserveerd!). Een erg lekker dagje was dit, nadat we de vorige avond een huisfeest hadden gehad bij onze buren (Jody en Eline wonen daar).

Nog even tussendoor over Valentijnsdag: we gingen toen gezellig eten met 13 meiden van onze universiteit in een restaurantje. We aten in een restaurantje dat bekend stond om zijn lekkere kip! Deze was dan ook heerlijk:). Daarna gingen we met alle meiden cocktails drinken in Bairro Alto (ik had een erg lekkere met verse aardbeien erin!) en daarna gingen we nog stappen met de meesten! Een echte Ladies Night dus (dit was ook het thema van het feest waar we waren..).

Ik had trouwens sinds donderdagavond de 16e vakantie en ben van vrijdag tot en met donderdag op een roadtrip geweest met Eline, Jody, Mariska en Marlous (toevallig een auto 4 Nederlandse meiden). We hebben een heel groot deel van Portugal doorgecrossd, was echt ontzettend leuk en gaaf om het land te zien (ik herkende een hoop van mijn Portugese 'historie' les!). We hebben in deze week Carnaval gevierd in dé carnavalsplaats van Portugal: Torres Vedras (was te gek, ik ben ook nog op een paradekar gegaan met Jody... was heel grappig en gezellig!), we hebben in hele smerige hostels geslapen, maar ook in een mooi 3 sterren hotel bij het strand!!, we hebben heel veel kerken bekeken (ja je bent gedoopt of niet), wijn gedronken voor 50 cent per glas, heel veel 'Wie ben ik' gespeeld 's avonds op onze hotel of vieze hostelbedjes, een avondwandeling gemaakt langs het strand Santa Cruz, we hebben daar ook 1 avond op het tweepersoonsbed gegeten: we hadden allemaal groenten gehaald bij de supermarkt en het op plastic bordjes gesneden -> zo hadden we toch weer lekker onze vitamientjes binnen!, we zijn naar de studentenstad Coimbra gewest, hier was de universiteit uit de 14e eeuw echt ontzettend mooi! Ik heb nog nooit zo'n mooi gebouw gezien... Ik zal nog foto's plaatsen als ik tijd heb! Een grappig detail: Ik had de taak 'wegvrager', dus elke keer als we de weg niet konden vinden, ging ik het vragen... De laatste bestemming was Coimbra en we waren al in de stad maar konden het niet vinden. Dus Mellie ging het wel even vragen aan iemand: Dus ik sta met een man uit te leggen waar we heen moeten, zegt ie ja 'Aqui', we waren al op de straat! Toen vroeg ik oh weet u misschien ook waar nummer 196 misschien is? Hij kijken... ja 'aqui'! Bleek ik gewoon LETTERLIJK voor de deur te staan hahaha. Echt puur toeval.'s Avonds hebben we in een schattig restaurantje gegeten, wat gerund werd door een opa en oma. We zijn ook nog naar een huis/gebouw in Evora (Casa dos OssoS) geweest met een zaal die was gemaakt van allemaal schedels, botten en skelleten! Klinkt heel eng, maar het was echt een prachtig kunstwerk, heel indrukwekkend! 'S avonds zijn we nog uit geweest in deze studentenstad en de volgende morgen gingen we weer terug naar Lissabon. Die avond hadden we een afscheidsetentje van Marlous, een Nederlandse meid die besloten heeft terug te gaan naar Rotterdam.

De volgende dag was het heerlijk weer, 20 graden, dus zijn we lekker in het park gaan zitten! 'S avonds gingen we met elkaar eten voordat we naar Michel Telo zouden gaan! Vol van de rijst met kipkerrie en chocolademousse + aardbeien (jammie!) gingen we op weg naar het concert. Michel Telo is een Braziliaanse zanger die vooral bekend staat om 1 liedje: 'Ai se eu te pego'. Dit was dan ook het enige liedje dat we kenden........ Hij probeerde later dit liedje in het Engels te zingen, maar dat was toch veel minder! Voor de kenners: Delicia, Delicia werd 'Delicious, Delicious...' Goed.. Het was een leuk avondje en lag uiteindelijk toch weer om 2 uur in bed. Om 7.30 de volgende morgen ging het wekkertje, want de Erasmus organisatie had een tripje gepland voor mensen van onze universiteit naar een strand. Om 8.45 vertrokken we met de bus. Het weer was top, dus toen we aankwamen op het Bungalowpark bij het strand, konden we ons gelijk omkleden en naar het strand lopen! De Erasmus mensen dachten alleen dat we nog kinderen waren, want ze hadden allemaal suffe spelletjes gepland.. De laatste spelletjes werden wel wat leuker en mijn groepje had gewonnen! Dit betekende een fles portwijn, rode wijn en allemaal een Erasmus t-shirt. Nou mijn dag kon niet meer stuk ;-). Verder hebben we veel gechilld op het strand en iemand had z'n gitaar mee, dus dat was ook erg gezellig. We hebben zelfs de zon zien ondergaan 's avonds! Die avond hadden we een diner en in de bar van het park was het (karaoke)feest! Ik heb met wat meiden lekker zitten meeblèren op de Backstreet Boys! Kan niet beter....

De volgende dag was het weer een 'relaxdag'. We liepen van de ontbijt naar de lunch in de zon en vertrokken later met de bus richting een hele gave klif (Cabo Espichel). Het uitzicht hier was echt prachtig; de klif was heel gaaf en het oceaanwater had een hele bijzondere kleur. Rond 5en gingen we weer met de bus terug naar huis: Lisboa. Iedereen was rozig van het weekend en meer dan de helft lag dan ook te tukken. Om 7 uur waren we weer thuis! Was echt een heerlijk weekend. 's Avonds ging ik nog lekker hamburgers eten met Mariska, Jody en Jelle en om half 1 lag ik mooi in m'n bed!

Nu is het dan maandag en ik hoef pas om half 3 te beginnen, dus heb nog mooi de tijd om 'bij te komen'. Het volgende tripje hebben we afgelopen vrijdag weer geboekt: Porto op 2,3 en 4 maart. Tja, je moet toch wat met je tijd he! Ik kijk er erg naar uit, want ik vind Porto een onwijs leuke stad. We gaan met die trip ook nog 2 andere steden bezoeken en in Porto wijn proeven en de boottour doen!

Kortom, het gaat hartstikke goed met me hier en ik verveel me echt geen seconde! En oja ik ben bijna JARIG! Ik ben de 7e jarig en Mariska de 8e, dus we gaan samen een groot feest geven voor al onze nieuwe vrienden hier!

Ik hoop dat het bij jullie in Nederland (of waar dan ook) goed gaat en ik denk vaak aan jullie!!

Dikke kus Mel

PS. Ik zal nog even proberen wat foto's te plaatsen bij dit verhaal

  • 27 Februari 2012 - 07:38

    Edwin:

    Hoi Mel, wat leuk dat je zo geniet daar, Moet ik ook maar weer gaan studeren ?. Misschien eens met Erik over hebben een jaartje cursus in Portugal.
    Ik lees dat je je hobbie ( coktails drinken) ook nog steeds leuk vind.
    Verder zit er nu een grote groep van de familie in italie en ga ik naar Egypte. zal ook wat kerken en oude gebouwen bekijken. meid geniet volop en ik wacht al weer op je volgende dagverslag. ( ha ha) geen tijd zeker.

    Groetjes Tygo en zijn papa

  • 06 Maart 2012 - 18:24

    Tineke/Marijke:

    Wat een ontzettend gezellig verslag lieve Melanie en wat ontzettend ongezellig van papa, die zijn bovenbeen en een ribje heeft gebroken. Gelukkig komt hij morgen of overmorgen -op krukken- thuis, net op tijd voor oma's 91e verjaardag.
    Maar dit allemaal terzijde want morgen is er ook een feestje waar wij helaas niet bij kunnen zijn. Neemt niet weg dat wij je wel van harte kunnen en willen feliciteren met de herdenking van jouw 21e geboortedag. Eindelijk volwassen. Er moet toch een wereld voor je opengaan.
    Wel, Melanie, wij wensen je hierbij een hele fijne dag en een spannend en avontuurlijk nieuw levensjaar!!

    Met dikke kussen
    van Nico, Tineke en Marijke


  • 07 Maart 2012 - 10:25

    Annelies De Winter:

    Hoi Mel,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat je een geweldig feest heb met Mariska in het mooie Lisboa. Gisteren uitgebreid met Martin gesproken en blij dat het ondanks alles goed gaat en ze alweer onderweg zijn naar Bergen. Kan me voorstellen dat het wel een beetje domper op de feestvreugde is, maar hoop dat jedesondanks een geweldig feest hebt met Mariska in het mooie Lisboa. Ik vermoed stiekem dat Mart zaterdag a.s. wel even probeert aan te wippen en dan nemen we je natuurlijk graag mee in onze toast. Vee liefs en als ik je leuke verslag lees zou ik zo een paar maanden in je schoenen willen staan!

  • 07 Maart 2012 - 11:03

    Dick De Winter:

    Olá Melanie,
    Parabéns pelo seu aniversário.
    Desejamos-Ihe um dia agradável.
    Ik denk dat ik toch ook maar ga studeren in Lissabon,dat tempo is voor mij ook nog wel bij te houden!
    Blijf er maar heerlijk van genieten met de gezellige club!
    Muitos cumprimentos e um grande beijo.
    Dick en Els.

  • 09 Maart 2012 - 19:54

    Monique En Martin:

    Hé moppie, het is toch allemaal ongelovelijk, die dagindeling van jou!
    Dat is voor een normaal mens echt niet bij te benen! Heerlijk dat je zo geniet en dat je alle dagen zoveel leuke mensen om je heen hebt!
    Wij zijn sinds wo.avond weer thuis en papa wordt steeds handiger met zijn
    krukken. Hij krijgt heel veel belangstelling van familie en vrienden en de telefoontjes, mails en
    sms-jes blijven nog steeds binnenkomen! Lekker hoor voor hem,
    al die aandacht. Hij heeft besloten voorlopig kantoor aan huis te houden, dus overdag is hij gewoon druk voor de zaak aan de gang. Leuk verslag had je weer en de foto's waren weer goed gelukt(vooral die ene van jou, dubbelgevouwen in het opklapbed!).
    Ik zal je zondag nog wel even mailen
    over het feest van oma. Voor nu een
    dikke kus van Martin en Monique

  • 12 Maart 2012 - 09:54

    Maaike Verdurmen:

    Lieve Mel,

    Wat heerlijk om je verslag te lezen! Het doet me zo denken aan mijn tijd in New York... Geweldig dat je zoveel leuke nieuwe mensen ontmoet en zoveel dingen onderneemt. Ik denk nog vaak aan deze tijd terug en altijd met een glimlach op mijn gezicht! Dit pakken ze je nooit meer af dus neem het er maar lekker van... We moeten nog maar even contacten over ons plannetje want het loopt zoals je wel hebt begrepen allemaal een beetje anders hier....:( lieve schat, geniet van al het moois! Kus Maaik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Lieve vrienden/familie, Wat leuk dat jullie op mijn waarbenjij.nu zijn beland! Ik zal m'n best doen om jullie geregeld op de hoogte te houden van al het leuks dat ik ga meemaken in Lissabon en omstreken... Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in! Veel liefs, Mellebel

Actief sinds 14 Jan. 2012
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 8156

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 27 Juni 2012

Mel gaat een half jaar 'studeren' in Lissabon!

Landen bezocht: