De eerste dagen in Lissabon! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Melanie Winter - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Lissabon! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Melanie Winter - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Lissabon!

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

01 Februari 2012 | Portugal, Lissabon

Eindelijk heb ik een momentje gevonden om hier een berichtje op te posten! Ik zal proberen het niet al te lang te maken (wil jullie natuurlijk niet té jaloers maken met mijn verhalen....).
Vrijdagmiddag vertrok ik dan, bepakt en bezakt naar Lissabon. Het avontuur begon natuurlijk op Schiphol, waar Janneke, Marije en papa en mama me kwamen uitzwaaien! En oja, Pat en Den kwamen ook nog even op het laatste moment aangekakt.... What else is new? Grapje jongens, vond het onwijs lief dat jullie er allemaal waren!
De eerste die ik gedag ging zeggen, was mama! Ik had me van tevoren natuurlijk heel stoer gehouden dat ik niet ging huilen, maar ja ik heb het toch niet droog gehouden..
Na de douane ben ik mijn reis begonnen met Mariska, zij doet dezelfde studie als ik op de VU, studeren hier in Lissabon aan dezelfde universiteit en wonen in hetzelfde gebouw! De vlucht verliep prima en het vloog letterlijk en figuurlijk om!
Op de Airport van Lissabon zouden we worden opgehaald door een 'Budddy' van de universiteit. Nou die buddy liet nog even lang op zich wachten... 3 kwartier duurde het! We kregen hierdoor gelijk al een voorproefje van het lange wachten in Portugal... pfff wat kunnen die mensen hier sloom zijn! Maar goed, aan de andere kant ben ik al best gewend aan de lifestyle hier. Alles op z'n gemakje en geen haast! De Buddy (Mafalda, een meisje van 19) haalde ons op met de auto, nou had misschien beter geweest van niet... wat een gevaar op de weg! Was blij dat we na een half uurtje veilig aankwamen in ons nieuwe onderkomen. We werden ontvangen door Mariana, de eigenaresse van dit gebouw (samen met haar man), en ze was echt ontzettend aardig! Ik zou gaan wonen op de 2e etage, enige minpuntje was dat ik nog niet in m'n 'echte' kamer kon want deze was nog bezet tot en met afgelopen maandag. Ik woon hier met een aantal Fransen en een Duits/Portugees meisje. Verder nog niemand, iedereen is nog een beetje aan het verhuizen in dit gebouw (van etage 1 naar 3 etc) en er komen nog een aantal mensen uit Duitsland hier wonen geloof ik.. Op de andere etages wonen 3 Nederlanders, 2 Belgen, een Italiaan en nog meer Fransen! Het is wel erg gezellig met iedereen. Ik ben inmiddels verhuisd naar mijn nieuwe kamer en deze is echt onwijs mooi! Hoge plafonds met ornamenten, prima ruimte qua grootte en een eigen badkamer (is toch wel lekker hoor!).
Vrijdagavond zijn Mariska en ik gelijk het centrum in gegaan en we gingen geloof ik om half 11/11 uur aan tafel, toch wel even een verschil dat iedereen hier zo laat eet! Daarna zijn we nog even op stap gegaan in Bairro Alto ('de hoge wijk', dat is dus echt een work-out om daar te komen..). Het was wel erg wennen dat iedereen hier alleen maar buiten staat te drinken en te praten? We hebben dit nagevraagd en de mensen staan op straat tot 3 uur en gaan dan naar een club tot 6 uur.. We lagen rond 3 uur in bed uiteindelijk en ik was alweer om half 9 wakker? Jetlag?! Rond 12en gingen Maris en ik even lopen en de zon scheen volop (en de temperatuur was ook super!, dit is niet veranderd de dagen erna.). Elke dag is het strak blauw, zon, 16/17 graden, wat wil een mens nog meer? We zijn even ergens wat gaan eten en hebben verder de buurt verkend.. 'S avonds gingen we op pad met onze huisgenoten, ergens eten en naar een bar, helemaal prima! Zondag hadden Maris en ik het plan om een Hop on, Hop off tour te doen, dus dat gingen we rond 3en doen. Lekker relaxed zaten we op het dak van de bus en gingen richting het Expo-terrein en het Oceanarium. Ik was hier al een keer met papa en mama geweest, dus ik herkende het wel. Het sfeertje was daar super relaxed, een echte zondagmiddag, dus we hebben daar een tijdje geslenterd. Vervolgens weer gehopt op de bus en het laatste stuk gedaan door het centrum. We liepen nog even langs een schoenenwinkel op weg naar huis, en echt de schoenen zijn ZO goedkoop hier! Ik wist dat het goedkoop was, maar laarzen etc voor 7.50 a 10 euro? Ga vanmiddag maar even een paar scoren ergens. Zondagavond besloten we rustig aan te doen en thuis te hangen met onze roomies, want maandagochtend begon dan de eerste schooldag! Twee andere Nederlandse meiden van de VU, Jody en Eline, wonen in een gebouw naast ons en zij waren al bij de uni geweest, dus we gingen met elkaar naar de universiteit! Kwart over 9 begon het oriëntatieprogramma. Om eerlijk te zijn had die hele dag vrij weinig inhoud. Om 10 uur vond een van de vrouwen, die het exchange programma leidt, het een leuk idee als iedereen zich in de zaal ging voorstellen. Dus zo'n 130 studenten gingen een voor een hun stukje doen. Je moest onder andere vertellen waarom je naar deze universiteit ISCTE was gekomen. Hoofdredenen waren: het ligt aan zee, er is veel zon, het strand, het nachtleven.. kortom heel wat andere redenen dan studeren! Wat bleek na die introductie, is dat er SUPER veel Polen/Slovenen/Roemenen zijn. De docenten waren ook verbaasd over het grote aantal... Verder kregen we die dag een rondleiding van 2 jongens die daar studeerden. Rond half 5 waren we letterlijk en figuurlijk klaar op die uni, is best vermoeiend als het allemaal zo sloom gaat!
Dinsdag ook een orientatiedag gehad op de universiteit, maar je raadt nooit hoe dit ging.. We moesten er om half 10 zijn, waren er per ongeluk kwart voor 10, tot 10 uur zaten we in een zaal waar iemand vertelde over studiehulp etc, en vanaf 10 uur tot 2 uur waren we vrij. Nou, we hebben er 2,5 uur over gedaan om een Erasmus kaart aan te vragen! Wat gaat het sloom eerder je hier iets geregeld hebt.. die Portugezen doen ook alles nog zo ouderwets. Het verbaast me echt niets dat dit land zo op z'n reet ligt. Verder die dag hebben we een bustour gedaan naar Castelo Sao Jorge en Belém. Het was nog een aardige klim naar Castelo Sao Jorge, dit ligt op een heuvel in Lissabon, maar het was zéér de moeite waard! Een te gek uitzicht en een heel erg mooi gebouw. (Pap en mam, hier zijn we ook geweest toen we in Lissabon waren)! Na dit bezoekje aan het kasteel, gingen we richting Belém, want ja die 'Pasteis de Belém' móesten we proeven! Belém heeft een paar bijzonder mooie trekpleisters: Mosteiro dos Jerónimos en de Torre de Belem. We zijn hier beiden niet ingeweest, maar van buiten zijn de gebouwen ook mooi genoeg! Rond 5en kregen we de heerlijke Pastel de Belém, dit lijkt op een Pastel de Nata (een warm bladerdeegtaartje gevuld met een soort crème brûlée en bovenop een beetje kaneel!). Het recept is echt een geheim en er zijn maar 3 mensen die het weten... Bijzonder hè? 'S avonds hadden we het Welkomstdiner van mensen van mijn universiteit. Ik zat naast super leuke mensen uit Colombia, een stelletje bleek later, en zij hadden een heel bijzonder verhaal. Ze wonen nu allebei in Amerika, want hun ouders hadden onafhankelijk van elkaar besloten te emigreren (ze kenden elkaar toen nog niet!). Ze wonen in Miami nu en ze leerden elkaar kennen tijdens een college op een toevallige manier (Diego zei 'out of nowhere' een Colombiaans woord en zij had zoiets van hoe weet jij dat?). Dus zo is hun liefdesverhaal begonnen, het bleek dus ook nog eens dat ze uit dezelfde stad in Colombia komen! Nu zijn ze dus ook hier, aan dezelfde universiteit en ze wonen samen in het centrum (Bairro Alto). Ze hebben mij in ieder geval steeds meer overtuigd om een bezoek te wagen aan Colombia. Daarna gingen we met de hele meute richting Bairro Alto om te gaan stappen. Bij de 'Erasmus Corner' verzamelen alle internationale studenten zich, dus wij gingen daar ook heen. We haalden een halve liter mojito en gingen vervolgens buiten staan, want ja dat is normaal hier... M'n handen waren na een tijdje ijspegels van de Mojito en de nachtelijke kou! Rond 2en gingen we naar de Music Box, is vlakbij het water, en hier gaan ook veel internationale studenten heen! Was super leuk en was vannacht ook wel een latertje geworden...
Nou, dat was het mooi voor deze keer, ik hoop dat het een leuk verhaal was!
Dikke kus,
Mel
PS. Het eerste dieptepunt is werkelijkheid geworden... Mariska en ik gingen vanmiddag nog 2en vol enthousiasme boodschappen doen, even goed inslaan dachten we! Zo gezegd, zo gedaan en we gooiden onze karretjes vol in de supermarkt. Bij de kassa werd het minder grappig want toen bleek dat we echt een kar vol hadden, wat we allemaal in tasjes naar huis moesten sjouwen! Met 5 tassen liepen we terug naar huis, nou je had die Portugezen moeten zien kijken haha! Die dachten echt dat we gek waren volgens mij... Maar gelukkig hebben we het gered, zonder gescheurde tassen, tot ons huis en stapten we de lift in (jaja die hebben we in het gebouw!!) Dus toch: eind goed, al goed!

  • 01 Februari 2012 - 21:00

    Janneke:

    Jeeej eindelijk info! Klinkt super mel, ben wel jaloers op je!! Heb mn skype gefixed dus laat maar weten als je tijd hebt. Kussss uit NL, waar het trouwens absurd koud is geworden echt niet normaal.. Xxxx

  • 01 Februari 2012 - 21:12

    Eline:

    Wat een super leuk verhaal MEl. Je maakt me echt jaloers. Leuk dat je al zulke leuke mensen hebt ontmoet en dat je het al zo naar je zin hebt. Hier is het zooooo koud en als ik dan naar het weerbericht bij jou kijk....wat lekker zeg. Heerlijk!! Geniet er lekker van! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!:)xx

  • 01 Februari 2012 - 21:34

    Antoinette:

    Top! Fijn om te horen dat alles goed gaat en je 't naar je zin hebt!! Hahaha World war III, dat kan ook echt alleen jij zeggen ;)
    Lekker genieten daar! Dikke kus

  • 01 Februari 2012 - 23:14

    Sanne:

    Super leuk verhaal Mel, krijg zo wel een goede indruk hoe het daar allemaal in zn werk gaat! Enjoy!!

  • 02 Februari 2012 - 09:03

    Ellen Jager:

    Wat klinkt dit goed lief nichtje! Wat zul je in Lissabon een wereldtijd hebben! Ga met al je kennis de Portugezen maar helpen die economie op poten te krijgen. Jullie zijn goed begonnen in de supermarkt.. Xxxx Ellen (en co.)

  • 02 Februari 2012 - 13:30

    Dick De Winter:

    Hi Mel,
    Nog maar zo kort in Lissabon en toch al zoveel indrukken op gedaan.
    Dit moet volgens ons helemaal gaan lukken.
    Heerlijke temperatuur voor de tijd van het jaar,dus Melanie ga er heerlijk van genieten! Xxxx Dick en Els.

  • 02 Februari 2012 - 15:32

    Monique:

    Ik lees nét in een mail die Janneke aan
    mij stuurde, dat je een gezellig reisverslag had gestuurd. Heerlijk dat je het er zo naar je zin hebt. En wanneer begin je aan de Portugese taal? Want ik denk dat het tot nu toe alleen maar
    Frans, Engels, Duits, Pools en Roemeens is. Kind, wat wordt je straks een taalwonder! Geniet maar lekker verder, wij gaan morgen gezellig feestvieren bij je jarige tante.
    Liefs en een kus van mama Monique

  • 05 Februari 2012 - 09:41

    Edwin En Carla:

    Hee leuk om je te volgen zo.
    Je bent net weg en de horror winter is hier hoor.
    -20 op de teller en - 23 gr in Lelystad,
    zeg jij dat het koud is met een Mojito in je hand.
    Ik ga nu tennissen (uiteraard binnen in dit land) en gisteren ben ik met Oom Ronald aan het hardlopen geweest met -16 gr.
    ook wennen dat je ijskoude lucht inademt.
    Gisteren en vandaag veel op het ijs gestaan met Tygo die jouw natuurlijk ook een hele dikke knuffel geeft.
    Veel plezier en als je mij nodig hebt hoor ik het he.
    Kuss Knuf mazzel dag (KKMD) Edwin C en T

  • 05 Februari 2012 - 20:00

    Tia Marijke:

    Wat een verslag Mellebel, maar dan heb je wel wat, in ieder geval een gedetailleerd overzicht van je -tot nu toe- bruisende leven in Lisboa. Dan was Sussex in 1968 toch aanmerkelijk gezapiger. Hier was destijds geen kroeg, geen bioskoop te vinden, laat staan een lekker wijntje... Geniet er de komende maanden maar met volle teugen van!
    Grande beijo, Marijke

  • 10 Februari 2012 - 17:54

    Tineke En Nico.:

    Hi lieve Mel,

    Eindelijk ff tijd om jou gezellige verslag te lezen van de eerste dagen,wat heb jij al aardig wat mensen leren kennen in Lisboa,o.a. in de kroeg,uni en in het appartementen gebouw,leuk hoor om daar een half jaar te zitten en van al die mooie dingen te genieten en dan het weer daar,geen kou zoals hier met soms 15*graden onder nul,vreselijk.Meissie geniet er heerlijk van,we mailen.

    Liefs, Nico en Tineke.

  • 12 Februari 2012 - 20:46

    Edwin:

    hee, we willen post.
    jij maar feesten en wij maar wachten op nieuwtjes, ben je al verliefd???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Lieve vrienden/familie, Wat leuk dat jullie op mijn waarbenjij.nu zijn beland! Ik zal m'n best doen om jullie geregeld op de hoogte te houden van al het leuks dat ik ga meemaken in Lissabon en omstreken... Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in! Veel liefs, Mellebel

Actief sinds 14 Jan. 2012
Verslag gelezen: 766
Totaal aantal bezoekers 8151

Voorgaande reizen:

27 Januari 2012 - 27 Juni 2012

Mel gaat een half jaar 'studeren' in Lissabon!

Landen bezocht: